Monday, May 19, 2008

De Burkini

Veel Nederlandse expats hoor ik de laatste tijd zeggen dat Nederland zo veranderd is sinds ze zijn weggegaan. Nederland is niet tolerant meer en die Wilders: lieve help! Daar willen Nederlanders toch niet naar terug?

Zo bevond ik me laatst tot mijn grote verbazing in een gesprek over de burkini. De burwáttie? Iets met grote moslim badpakken en benadeelde dikke Nederlandse vrouwen die niet in T-shirts mogen zwemmen. Naar ik heb begrepen het nieuws gehaald in Nederland. Ik ben verbaasd, want ik kan me maar moelijk voorstellen dat mensen daadwerkelijk in iets zó onbelangrijks, zóveel van hun energie kunnen steken. Dat heeft geloof ik iets met angst voor moslims te maken; burkinis in het zwembad, en voor je het weet mogen vrouwen niet meer stemmen of een koteletje bakken. Dus stemmen we nu massaal op Wilders. Zoiets?

Naar ik heb begrepen geen groot publiek debat over niet-moslim zaken. Bijvoorbeeld over de Mosquito - een apparaat met een hoge piep dat op steeds meer plekken in Nederland blijkbaar gebruikt wordt om groepjes jongeren weg te jagen van plekken waar ze graag rondhangen. Iets gelijksoortigs hebben Bart en ik voor enge schuimbekkende zwerfhonden, mochten we op een verre wandeling worden aangevallen. Jongeren die in principe niks verkeerd hebben gedaan proberen weg te jagen als ongedierte, daar was toch ook wel een goede discussie op te voeren? Een beetje publiek gepruttel een paar maanden geleden, en ondertussen is het apparaat steeds meer in gebruik. Maar goed, misschien ben ik te lang weg uit Nederland, en is de burkini inderdaad interessanter...

Nee, dan liever Cambodja. Hmmm... is Cambodja niet één van de meest corrupte landen in de wereld, waar de voorbereidingen op de verkiezingen ronduit schandalig verlopen, het rechtsysteem niet sterk genoeg is om rijke pedofielen in de gevangenis te houden, en waar mensen hun land zomaar kan worden afgepakt? Toch ook niet echt aantrekkelijk voor de geïnteresseerde Nederlander.

Waarom zijn Wilders en zijn vijftig burkinis dan toch afstotelijker dan alle corrupte praktijken in Cambodja samen? Is het omdat bikinis hier gewoon tussen volledig aangeklede Cambodjaanse dames kunnen zwemmen? Want vooruit, de bikinis worden dan wel wat nagestaard, maar er zijn vooralsnog geen schandalen die de krant hebben gehaald.

Zwempakjes van mijn collega's...

Of misschien is het omdat we hier als Nederlanders een baan kunnen krijgen met meer verantwoordelijkheden dan in Nederland, omdat we hier elke dag naar de massagesalon en uit eten kunnen gaan – als onze kok er een dagje niet is tenminste... Misschien zou de discussie in Nederland zich wat meer moeten focussen op kwaliteit van leven (‘Een kok voor iedereen!’), dan zijn burkinis vast al een stuk beter te verdragen!

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Ja, ja, die burkinis. Dan heb je nog niet gehoord van "TON" (= Trots op Nederland) van Rita Verdonk. Die is als de dood dat "ze" onze eigen Sinterklaas willen afpakken. Dat zijn pas problemen. Zouden jullie daar in Cambodja iets aan willen doen? Je moet er toch niet aan denken dat we hier voortaan zonder speculaas, marsepein, chocolaai, etc moeten leven? Dat is pas een echte aanslag op onze kwaliteit van ons bestaan!

May 19, 2008 10:48 AM  
Blogger Marieke Veeger said...

Ha die Sarah,
Léuk om jullie blog te lezen, neem er altijd even de tijd voor. Ik ontving laatst ook een krantenknipsel uit de Volkskrant met verschillende modellen burkini´s, te gek! Maar inderdaad: waarom al die commotie?
Tot in de Dgroup!
Un beso,
Marieke

June 02, 2008 5:40 PM  
Anonymous Anonymous said...

Saar, het moet gezegd; je schrijft erg leuk. Niet alleen naar aanleiding van Marieke's commentaar maar sowieso; is het niet een fijn idee om te kijken of je je commentaar niet kunt posten in een colum? Je kunt Aaf best aan volgens mij, en jij bent leuker bovendien! Hoe vlot het met je journalistiek? Schrijf je meer ergens?
Ik vond jouw burkini overigens ook best goed staan op de foto met je vriendinnen; wellicht een idee om Anonymous bij te staan dmv een speculaaspop in je hand op de volgende foto... Zomaar een idee.

En oh ja; ik mis je nog steeds ontzettend veel. Denk veel aan je,

liefs! je sammetje.

June 30, 2008 7:07 PM  

Post a Comment

<< Home