Thursday, April 12, 2007

Battambang en terug

Een Zal-ik Pasen gewenst allemaal!! Ik hoop dat de eieren zijn gevonden, en dat de meubelboulevard veel gratis koffie had!

Dank allen, voor de overweldigende verjaars-felicitaties! Het was een mooi verjaren, inclusief mooie roze glimmende taart, mét mijn naam erop in het Khmer, van mijn lieve collegaatjes in Battambang (day before) en de Daadwerkelijke Dag lekker uit eten geweest met een groepje Holli's en ander expat volk in een erg mooie en lekkere tapa's bar... Geen rijst op mijn verhaardag!

Mijn bezoek aan Battambang was erg leuk; ik was daar om de 'Building Good Self' workshop van Youth for Peace bij te wonen. Duurde een paar uur met z'n zevenen opgepropt in een taxi, maar dan heb je ook wat: De tweede stad van Cambodja... 6 straten en veel bomen... Ja tuurlijk, het loopt nog wel een stukkie dunbevolkt door, maar een stad...?! In ieder geval was de lucht wel lekker fris en de bladeren groen.

En dan merk je weer wat een enclave Phnom Penh is... als je daar te lang rondhangt ben je geneigd te denken dat Phnom Penh Cambodja is... maar aangezien bijna iedereen op het platteland woont, is het toch echt een soort gekke bubbel van supermarkten en expat-zwembaden...


Tijdens de workshop werden de jongeren vragen gesteld en werd gediscussieerd over begrippen als solidariteit, moraliteit en verantwoordelijkheden van jongeren. Op de vraag: waar ben je het meeste bang voor, kwamen antwoorden als 'wanneer ik examen moet doen', of 'als ik tegen een meisje moet zeggen dat ik verliefd op haar ben'... maar ook... 'toen er een bom ontplofte naast mijn huis' en 'toen ze aan het vechten waren in mijn straat'... hier was het nog tot 1995 burgeroorlog... Je ziet hier ook meer mensen die een been missen. Het dichtstbemijnde stuk van Cambodja, je kan maar beter op de paden blijven hier...!


Khmer nieuwjaar komt eraan volgende week, dus Phnom Penh loopt zo langzamerhand leeg. Iedereen gaat naar familie op het platteland. Ook wij gaan de stad uit, en daarmee hopen we de gewoonte te ontvluchten om elkaar kleddermat te gooien met water! Verfrissend, ja dat wel, maar als je op de brommer zit, en je krijgt een emmer water over je heen... dat schijnt nogal botsen geblazen! Een olifant is stabieler transport in dit soort tijden, dus die gaan we opzoeken komend weekend!!

5 Comments:

Blogger Jorke en Mariska said...

Best aangrijpend lijkt me als je zulk soort verhalen hoort van die jongeren zeg... Veel plezier met nieuwjaar en zoals een goede ingeburgerde cambodjaan in friesland zou zeggen: Folle lok en sein ien't nye ier!!!!

April 13, 2007 11:57 AM  
Anonymous Anonymous said...

bedankt voor je leuke verhaal!

mail je gauw weer vanaf Hotmail, voor nu een hele dikke knuffel van Sams! vind je lief

April 13, 2007 12:46 PM  
Blogger Bart said...

Een gelukkig, zalig, voorspoedig, spetterend, vrolijk en vruchtbaar ;) Khmer nieuwjaar gewenst vanuit Indonesie!! Dikke kussen! Bart

April 14, 2007 12:31 PM  
Anonymous Anonymous said...

¡Feliz Año Nuevo!
¡Y muchos cubos de agua sobre vuestras cabezas!
Saludos,
Mama

April 14, 2007 9:11 PM  
Anonymous Anonymous said...

Een gelukkig Khmer Nieuwjaar en geniet van jullie vrije daagjes. We zien de foto's, en lezen de belevenissen wel weer op de site.
Ik begin steed meer zin te krijgen om te komen.
gr.
mama Will

April 16, 2007 4:21 PM  

Post a Comment

<< Home