Friday, January 26, 2007

WWF for a living planet

Woensdag 24 januari ben ik op gesprek geweest bij WWF in Phnom Penh. Onder de Nederlandse volksmond bekent als het Wereld Natuur Fonds. Zij zijn in 2005 het Cambodian Mekong Dolphin Conservation Project gestart dat zich richt op de, met uitsterven bedreigde, Irrawaddy dolfijn (Orcaella brevirostris). Samen met Australiers Verné en David reis ik af en aan naar het plaatje Kratie (spreek uit als Kratjeh) waar we ons dan inzetten voor deze dolfijn soort. Er is een aantal factoren die een rol spelen bij de bedreiging van de Irrawaddy dolfijn waarvan onder andere vervuiling door industrie (Mijnbouw) – landbouw en steden. De bedoeling is dat ik veldmonsters ga nemen van water - sediment en bodem en deze vervolgens analyseren op aanwezigheid van allerei stoffen. Mijn twee directe Aussi collega's richten zich op verontreinigingen in de dolfijn (Verné) en foto-identificatie en eco-tourisme (David). Ik denk wel dat we een goed team zullen vormen. Volgende week, althans dat staat in de planning, wil ik voor het eerst naar Kratie gaan om het gebied eens te gaan verkennen en in kaart te brengen waar en hoe ik bemonsteringen zal gaan uitvoeren. Ik heb er zin in! Voor meer informatie kun je terecht op de volgende internetsites.

WWF Cambodian Mekong Dolphin Conservation Project
Mekong Dolphin Conservation Project
Irrawaddy dolphin

6 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Gaaf Bart! Klinkt als een leuke baan. Alleen maar aussi's? Of ook Phnom'ers? Hoe zit het dan met die anti-malaria-insecticiden-klamboe-onderzoekjes?

liefs irene

January 26, 2007 11:10 AM  
Anonymous Anonymous said...

Leuk Bart, lijkt me geweldig om voor het WNF te werken. En ook leuk dat dit min of meer jouw richting is. Mooi dieren trouwens, we hebben gekeken op de andere sites. Zijn deze dolfijnen misschien ook verre verwanten van de zeehond of zijn wij toe aan nieuwe brillen?
Groetjes,
Carmen en Hans

January 26, 2007 4:17 PM  
Anonymous Anonymous said...

Bart, wat fijn dat je een baantje hebt gevonden, helemaal jouw ding hè. Ik hoop dat het ook wordt wat je er van verwacht, maar ik denk het wel. Ik heb de sites bekeken, en het ziet er allemaal heel interessant en aardig uit. Hoe gaat het nou verder met de andere job?
groetjes en xxxxx ook voor ons Saartje.
Will

January 28, 2007 9:09 AM  
Anonymous Anonymous said...

Hoi Sarah en Bart,

Ik heb inside information dat het allemaal wel gezellig is daar in Cambodja. Bart echt gefeliciteerd met die baan van je. Ik ben inmiddels ook veilig in Honduras aangekomen.

Un abrazo desde la otra parte del mundo.

Maarten

January 31, 2007 1:27 AM  
Anonymous Anonymous said...

heey bart/sarah,

gefeliciteerd met de baan!! wel beloven dat als je de dolfijnen redt, ze niet meteen in de frituurpan kiepert he!?! of eten ze daar toch geen dolfijn?
groetjes,

cj

February 02, 2007 9:16 AM  
Anonymous Anonymous said...

Haiii

Stukje site info voor de niet surfer (zoals ik, vandaar het begrip!) :

Recent collaboration with a local NGO in Cambodia, the Cambodian Rural Development Team, has initiated a new and exciting project called "Dolphins for Development", to provide rural development (e.g. toilets, access to freshwater and diversification of local livelihoods) in exchange for increased local co-operation with conservation activities.

LEUK MAN! GOEIE DINGEN ALLEMAAL. en heel veel liefs van een meisje uit Zutphen. xx

February 02, 2007 5:22 PM  

Post a Comment

<< Home